Fundacja Gra w Klasy
ul. Pietkiewicza 2A/32
15-689 Białystok
KRS 0000669761
NIP 9662110821
REGON 36685592700000
Data rejestracji: 22.03.2017
Nr konta: 58 1750 0012 0000 0000 3715 9468
______________________________________________________________________
S T
A T U T
Fundacja Gra w Klasy
Postanowienia
ogólne
§ 1
1. Fundacja Gra w Klasy, zwana dalej Fundacją została ustanowiona
przez: Magdalenę Polak, Katarzynę
Reduta, Adriannę Naruk,
Małgorzatę Kijak, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 4.01.2017
roku w Białymstoku w Kancelarii Notarialnej przy ul. H.Sienkiewicza 1
lok.3, przez panią notariusz Maję Siwicką‑Bejtman.
2. Fundacja działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o
fundacjach,
b) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
c) postanowień
niniejszego Statutu.
3. Fundacja posiada osobowość prawną.
4. Fundacja została
powołana na czas nieokreślony.
§ 2
1. Siedzibą Fundacji jest miasto Białystok.
2. Terenem działania Fundacji jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Fundacja może także prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Fundacja może używać pieczęci i znaku graficznego.
4. Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach
obcych.
5. Fundacja może tworzyć jednostki terenowe i oddziały.
6. Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji.
§ 3
Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy do spraw
edukacji oraz Prezydent Miasta Białegostoku.
§ 4
1. Podstawowym celem Fundacji jest upowszechnianie
edukacji opartej na świadomym uczeniu się, w środowisku wzajemnego
szacunku, wolności, z nastawieniem na współpracę i empatyczną komunikację.
2. Cele szczegółowe Fundacji to promowanie, inicjowanie i
realizowanie działań na rzecz rozbudzania świadomości społecznej w zakresie
edukacji, a w szczególności:
a) empatycznej
komunikacji (NVC- Porozumienie Bez Przemocy),
b) sposobu wychowania
dziecka opartego na szacunku oraz akceptacji jego emocji i potrzeb,
c) budowania więzi
międzyludzkich (m.in. międzypokoleniowych, międzykulturowych, społecznych) oraz
porozumienia społecznego i interpersonalnego,
d) psychologii uczenia
się oraz świadomego uczenia się (neurobiologii i naurodydaktyki),
e) alternatywnych nurtów
w edukacji (m.in. edukacji demokratycznej, pedagogiki humanistycznej, koncepcji
wychowania, które stawiają na pierwszym planie podmiotowość dziecka, jego
indywidualne potrzeby i zainteresowania),
f) współpracy zamiast
rywalizacji w tym rezygnacji z kar i nagród, nieoceniania,
g) życia współgrającego
z naturą w tym zdrowego stylu odżywiania
się,
h) globalnego myślenia o
życiu na Ziemi i ochronie jej zasobów,
i)
idei
partycypacji społecznej na różnych płaszczyznach (w tym m.in. organizacji turkusowych,
postaw obywatelskich),
j)
różnorodności
i przeciwdziałania szeroko pojętej dyskryminacji,
k) twórczości i
kreatywności dzieci, młodzieży i dorosłych, rozumianej jako podstawa
wszechstronnego rozwoju, upowszechniania możliwości ludzkiej kreacji, przekładając
ją na różne sfery życia,
l)
przełamywania
utartych schematów myślenia, które blokują rozwój i postęp człowieka i
społeczeństwa,
m) kształcenia
ustawicznego czyli edukacji przez całe życie,
n) podnoszenie
kwalifikacji / wiedzy osób związanych z Fundacją (w tym: członkiń
i członków organu zarządzającego, pracowników i pracownic, wolontariuszy
i wolontariuszek).
§ 5
1. Fundacja realizuje swoje cele statutowe prowadząc działalność
odpłatną i nieodpłatną oraz może prowadzić działalność gospodarczą.
2. Wymienione w § 4 cele będą realizowane w
szczególności w na rzecz inicjatyw i organizacji działających w następujących
obszarach: oświata i wychowanie, kultura, prawa człowieka, prawa dziecka,
ochrona środowiska, ochrona zdrowia, rozwój regionalny i lokalny, pomoc społeczna,
profilaktyka. W miarę potrzeb realizacji celów, obszary działania mogą być
rozszerzone.
3. Fundacja swoje cele realizuje poprzez
następujące działania:
a) wspieranie,
kształcenie, informowanie przede wszystkim dzieci, młodzieży, nauczycieli,
rodziców, wychowawców a także psychologów, pedagogów, twórców, teoretyków oraz
społeczności lokalnej i wszystkich zainteresowanych w zakresie wymienionych
wyżej celów;
b) działalność edukacyjno-szkoleniową, tworzenie przestrzeni edukacyjnych;
c) zakładanie i
prowadzenie ośrodków edukacyjnych, placówek oświatowych itp.;
d) organizowanie/prowadzenie
warsztatów, konferencji i innych form wymiany wiedzy i doświadczeń;
e) organizowanie wydarzeń
kulturalnych, eventów, spotkań, wyjazdów i innych form sprzyjających integracji
i promowaniu idei;
f) działania związane z
promowaniem zdrowego stylu życia w tym m.in. zdrowy catering;
g) promowanie ruchów o
charakterze edukacyjnym, zgodnych z celami Fundacji;
h) współpraca i wymianę
doświadczeń miedzy placówkami, organizacjami, firmami i innym podmiotami
życia publicznego (także zagranicznymi);
i)
przygotowywanie i prowadzenie projektów i programów
tematycznych w zakresie realizacji celów;
j)
działalność wydawniczą;
k) działalność doradczą;
l)
działalność naukową i badawczą;
m) gromadzenie środków finansowych na realizację celów Fundacji;
n) fundowanie stypendiów.
§ 6
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 800 zł (osiemset
złotych) a także inne mienie nabyte przez Fundację w trakcie jej działalności.
§ 7
1.Dochody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z :
1) darowizn, spadków, zapisów,
2) dotacji i subwencji,
3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
4) dochodów z majątku Fundacji,
5) dochodów z odpłatnej działalności statutowej,
6) dochodów z działalności gospodarczej,
7) pożyczek,
8) odsetek bankowych.
§ 10
1. Fundacja działa na zasadach
samozarządzania, tzw. organizacji turkusowej.
Jest to taki sposób zarządzania, w którym
każda zaangażowana w pracę osoba działa zgodnie ze swoim systemem wartości, w
poczuciu robienia rzeczy ważnych i potrzebnych, w warunkach
umożliwiających podejmowanie samodzielnych decyzji oraz wykorzystywanie własnej
kreatywności. Każda z osób posiada realny wpływ na sytuację w organizacji,
co prowadzi do osiągania indywidualnych sukcesów, a dzięki temu do osiągania
celów organizacji.
2. Organem
zarządzający Fundacji jest zarząd.
Organ zarządzający
§ 11
1. Decyzje zarządu
zapadają wspólnie.
Po rozpatrzeniu wszystkich zakładanych opcji organ podejmuje decyzję,
dochodząc do rozwiązania, na które zgadzają się członkowie i członkinie zarządu
zainteresowani/e danym zagadnieniem.
2. Decyzje powinny
zapadać przy obecności co najmniej połowy członkiń i członków organu, przy
czym powinny być skonsultowane z osobami których decyzja ta dotyczy.
3. Zarząd, w
wyjątkowych sytuacjach (takich jak np.: sprawy personalne, zmiana Statutu,
sytuacje wymagające szybkiego reagowania) może przyjąć decyzję w formie
głosowania, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków
organu, a decyzje personalne w głosowaniu tajnym, o ile decyzja nie jest
możliwa do podjęcia w trybie § 11.1. Zawsze jednak w pierwszej kolejności
przyjmuje tryb § 11.1 (wspólne podjęcie decyzji).
§ 12
1. Fundatorki
powołują pierwszy skład zarządu na czas nieokreślony.
2. Zarząd składa się z 2 – 5 osób.
3. Na czele zarządu stoi Przewodnicząca/Przewodniczący i kieruje jego
pracami.
4. Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
5. Członkostwo w zarządzie
ustaje w przypadku:
1) złożenia pisemnej rezygnacji,
2) śmierci członkini/członka zarządu,
3) odwołania przez zarząd.
6. Wybór członkini/członka zarządu w miejsce osoby, która przestała
pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu zarządu, następuje w formie
uchwały zarządu.
7. W przypadku
ustania członkostwa całego zarządu, jedna Fundatorka ma możliwość powołania
kolejnego składu zarządu, przy konsultacji z pozostałymi fundatorkami.
§ 13
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do kompetencji zarządu należą:
1) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
2) przygotowywanie planów pracy oraz wymaganych przepisami sprawozdań,
3) sprawowanie czynności zarządzających nad majątkiem Fundacji,
4) rekrutacja współpracujących,
5) podejmowanie decyzji o utworzeniu jednostki terenowej lub oddziału
Fundacji,
6) podejmowanie decyzji o zmianie Statutu,
7) podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji,
8) podejmowanie decyzji w innych sprawach dotyczących Fundacji.
3. Zarząd uchwala
wewnętrzny regulamin w którym ustala zasady samozarządzania Fundacji i jest zobowiązany przedstawić go
wszystkim osobom, które pracują w ramach działalności Fundacji.
§ 14
1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważnione są
wszystkie członkinie oraz członkowie zarządu, w sprawach bez zobowiązań
finansowych jednoosobowo, w sprawach dotyczących zobowiązań finansowych
dwuosobowo.
2. Zarząd może ustanowić i odwołać pełnomocników działających w
granicach umocowania do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i
obowiązków majątkowych Fundacji oraz reprezentowania Fundacji przed sądami i
organami administracyjnymi w zakresie określonym w pełnomocnictwie.
§ 15
Fundacja może ustanawiać różne formy podziękowań osobom fizycznym i
prawnym, które przyczyniły się do rozwoju Fundacji i realizacji jej celów.
§ 16
Decyzje w sprawie zmiany Statutu Fundacji podejmuje zarząd w formie
uchwały.
§ 17
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których
została powołana lub w razie wyczerpania się środków finansowych i
majątku.
2. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje zarząd.
3. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przeznacza się na cele podobne celom
Fundacji.