FUNDACJA Gra w Klasy

Organem prowadzącym Szkołę MOZAIKA w Białymstoku jest Fundacja Gra w Klasy

Fundacja Gra w Klasy
ul. Pietkiewicza 2A/32
15-689 Białystok

KRS 0000669761
NIP 9662110821
REGON 36685592700000

Data rejestracji: 22.03.2017

Nr konta: 58 1750 0012 0000 0000 3715 9468
______________________________________________________________________

S  T  A  T  U  T
Fundacja Gra w Klasy
 Postanowienia ogólne

§ 1
1. Fundacja Gra w Klasy, zwana dalej Fundacją została ustanowiona przez: Magdalenę Polak, Katarzynę Reduta, Adriannę Naruk, Małgorzatę Kijak, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 4.01.2017 roku w Białymstoku w Kancelarii Notarialnej przy ul. H.Sienkiewicza 1 lok.3, przez panią notariusz Maję Siwicką‑Bejtman.

2. Fundacja działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach,
b) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
c) postanowień niniejszego Statutu.

3. Fundacja posiada osobowość prawną.

4. Fundacja została powołana na czas nieokreślony.

§ 2
1. Siedzibą Fundacji jest miasto Białystok.
2. Terenem działania Fundacji jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Fundacja może także prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Fundacja może używać pieczęci i znaku graficznego.
4. Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
5. Fundacja może tworzyć jednostki terenowe i oddziały.
6. Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji.

§ 3
Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy do spraw edukacji oraz Prezydent Miasta Białegostoku.

Cele i zakres działalności

§ 4
1. Podstawowym celem Fundacji jest upowszechnianie edukacji opartej na świadomym uczeniu się, w środowisku wzajemnego szacunku, wolności, z nastawieniem na współpracę i empatyczną komunikację.

2. Cele szczegółowe Fundacji to promowanie, inicjowanie i realizowanie działań na rzecz rozbudzania świadomości społecznej w zakresie edukacji, a w szczególności:
a)      empatycznej komunikacji (NVC- Porozumienie Bez Przemocy),
b)      sposobu wychowania dziecka opartego na szacunku oraz akceptacji jego emocji i potrzeb,
c)      budowania więzi międzyludzkich (m.in. międzypokoleniowych, międzykulturowych, społecznych) oraz porozumienia społecznego i interpersonalnego,
d)      psychologii uczenia się oraz świadomego uczenia się (neurobiologii i naurodydaktyki),
e)      alternatywnych nurtów w edukacji (m.in. edukacji demokratycznej, pedagogiki humanistycznej, koncepcji wychowania, które stawiają na pierwszym planie podmiotowość dziecka, jego indywidualne potrzeby i zainteresowania),
f)       współpracy zamiast rywalizacji w tym rezygnacji z kar i nagród, nieoceniania,
g)      życia współgrającego z naturą  w tym zdrowego stylu odżywiania się,
h)      globalnego myślenia o życiu na Ziemi i ochronie jej zasobów,
i)        idei partycypacji społecznej na różnych płaszczyznach (w tym m.in. organizacji turkusowych, postaw obywatelskich),
j)        różnorodności i przeciwdziałania szeroko pojętej dyskryminacji,
k)      twórczości i kreatywności dzieci, młodzieży i dorosłych, rozumianej jako podstawa wszechstronnego rozwoju, upowszechniania możliwości ludzkiej kreacji, przekładając ją na różne sfery życia,
l)        przełamywania utartych schematów myślenia, które blokują rozwój i postęp człowieka i społeczeństwa,
m)   kształcenia ustawicznego czyli edukacji przez całe życie,
n)      podnoszenie kwalifikacji / wiedzy osób związanych z Fundacją (w tym: członkiń i członków organu zarządzającego, pracowników i pracownic, wolontariuszy i wolontariuszek).

§ 5
1. Fundacja realizuje swoje cele statutowe prowadząc działalność odpłatną i nieodpłatną oraz może prowadzić działalność gospodarczą.

2. Wymienione w § 4 cele będą realizowane w szczególności w na rzecz inicjatyw i organizacji działających w następujących obszarach: oświata i wychowanie, kultura, prawa człowieka, prawa dziecka, ochrona środowiska, ochrona zdrowia, rozwój regionalny i lokalny, pomoc społeczna, profilaktyka. W miarę potrzeb realizacji celów, obszary działania mogą być rozszerzone.

3. Fundacja swoje cele realizuje poprzez następujące działania:

a)      wspieranie, kształcenie, informowanie przede wszystkim dzieci, młodzieży, nauczycieli, rodziców, wychowawców a także psychologów, pedagogów, twórców, teoretyków oraz społeczności lokalnej i wszystkich zainteresowanych w zakresie wymienionych wyżej celów;
b)      działalność edukacyjno-szkoleniową, tworzenie przestrzeni edukacyjnych;
c)      zakładanie i prowadzenie ośrodków edukacyjnych, placówek oświatowych itp.;
d)      organizowanie/prowadzenie warsztatów, konferencji i innych form wymiany wiedzy i doświadczeń;
e)      organizowanie wydarzeń kulturalnych, eventów, spotkań, wyjazdów i innych form sprzyjających integracji i promowaniu idei;
f)       działania związane z promowaniem zdrowego stylu życia w tym m.in. zdrowy catering;
g)      promowanie ruchów o charakterze edukacyjnym, zgodnych z celami Fundacji;
h)      współpraca i wymianę doświadczeń miedzy placówkami, organizacjami, firmami i innym podmiotami życia publicznego (także zagranicznymi);
i)        przygotowywanie i prowadzenie projektów i programów tematycznych w zakresie realizacji celów;
j)        działalność wydawniczą;
k)      działalność doradczą;
l)        działalność naukową i badawczą;
m)   gromadzenie środków finansowych na realizację celów Fundacji;
n)      fundowanie stypendiów.

Majątek Fundacji
 § 6
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 800 zł (osiemset złotych) a także inne mienie nabyte przez Fundację w trakcie jej działalności.

§ 7
1.Dochody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z :

1) darowizn, spadków, zapisów,
2) dotacji i subwencji,
3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
4) dochodów z majątku Fundacji,
5) dochodów z odpłatnej działalności statutowej,
6) dochodów z działalności gospodarczej,
7) pożyczek,
8) odsetek bankowych.

Sposób zarządzania
§ 10
1. Fundacja działa na zasadach samozarządzania, tzw. organizacji turkusowej.
Jest to taki sposób zarządzania, w którym każda zaangażowana w pracę osoba działa zgodnie ze swoim systemem wartości, w poczuciu robienia rzeczy ważnych i potrzebnych, w warunkach umożliwiających podejmowanie samodzielnych decyzji oraz wykorzystywanie własnej kreatywności. Każda z osób posiada realny wpływ na sytuację w organizacji, co prowadzi do osiągania indywidualnych sukcesów, a dzięki temu do osiągania celów organizacji.

2. Organem zarządzający Fundacji jest zarząd.
Organ zarządzający
§ 11
1. Decyzje zarządu zapadają wspólnie.
Po rozpatrzeniu wszystkich zakładanych opcji organ podejmuje decyzję, dochodząc do rozwiązania, na które zgadzają się członkowie i członkinie zarządu zainteresowani/e danym zagadnieniem.

2. Decyzje powinny zapadać przy obecności co najmniej połowy członkiń i członków organu, przy czym powinny być skonsultowane z osobami których decyzja ta dotyczy.

3. Zarząd, w wyjątkowych sytuacjach (takich jak np.: sprawy personalne, zmiana Statutu, sytuacje wymagające szybkiego reagowania) może przyjąć decyzję w formie głosowania, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków organu, a decyzje personalne w głosowaniu tajnym, o ile decyzja nie jest możliwa do podjęcia w trybie § 11.1. Zawsze jednak w pierwszej kolejności przyjmuje tryb § 11.1 (wspólne podjęcie decyzji).

§ 12
1. Fundatorki powołują pierwszy skład zarządu na czas nieokreślony.

2. Zarząd składa się z 2 – 5 osób.

3. Na czele zarządu stoi Przewodnicząca/Przewodniczący i kieruje jego pracami.

4. Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeb.

5. Członkostwo w zarządzie ustaje w przypadku:

1) złożenia pisemnej rezygnacji,
2) śmierci członkini/członka zarządu,
3) odwołania przez zarząd.

6. Wybór członkini/członka zarządu w miejsce osoby, która przestała pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu zarządu, następuje w formie uchwały zarządu.

7. W przypadku ustania członkostwa całego zarządu, jedna Fundatorka ma możliwość powołania kolejnego składu zarządu, przy konsultacji z pozostałymi fundatorkami.

§ 13
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Do kompetencji zarządu należą:

1) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
2) przygotowywanie planów pracy oraz wymaganych przepisami sprawozdań,
3) sprawowanie czynności zarządzających nad majątkiem Fundacji,
4) rekrutacja współpracujących,
5) podejmowanie decyzji o utworzeniu jednostki terenowej lub oddziału Fundacji,
6) podejmowanie decyzji o zmianie Statutu,
7) podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji,
8) podejmowanie decyzji w innych sprawach dotyczących Fundacji.

3. Zarząd uchwala wewnętrzny regulamin w którym ustala zasady samozarządzania  Fundacji i jest zobowiązany przedstawić go wszystkim osobom, które pracują w ramach działalności Fundacji.

Sposób reprezentacji

§ 14
1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważnione są wszystkie członkinie oraz członkowie zarządu, w sprawach bez zobowiązań finansowych jednoosobowo, w sprawach dotyczących zobowiązań finansowych dwuosobowo.

2. Zarząd może ustanowić i odwołać pełnomocników działających w granicach umocowania do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków majątkowych Fundacji oraz reprezentowania Fundacji przed sądami i organami administracyjnymi w zakresie określonym w pełnomocnictwie.

Postanowienia końcowe
§ 15
Fundacja może ustanawiać różne formy podziękowań osobom fizycznym i prawnym, które przyczyniły się do rozwoju Fundacji i realizacji jej celów.

§ 16
Decyzje w sprawie zmiany Statutu Fundacji podejmuje zarząd w formie uchwały.

§ 17
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się środków finansowych i majątku.

2. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje zarząd.

3. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przeznacza się na cele podobne celom Fundacji.